Saturday, July 28, 2012

ادیان بابی و بهائی دارای ظرفیت و ابعاد معنوی هستند

ادیان بابی و بهائی دارای ظرفیت و ابعاد معنوی هستند


در سایت های ضد بهائی معمولاً ادعا می شود که ادیان بابی و بهائی  ضد معنویت هستند. امّا از آنجا که کتب و آثار وحیانی بابی و بهائی حاکی از معنوی و آسمانی بودن این ادیان است نمی توان حقیقت آن را انکار نمود. این حقیقت چنان آشکار است که گاهی آنان که این ادیان را آسمانی هم نمی دانند، خواسته یا ناخواسته به آن اعتراف و اشاره می کنند. از جمله:
http://www.rasanews.ir/Nsite/FullStory/?Id=129840  
 حجت‌الاسلام‌ و المسلمین پارسانیا ضمن بحثی از جمله اشاره کرده اند:
«جریان التقاطی در یک مقطعی با استفاده از گفتمان دینی سعی می کنند با دین سازی وارد عمل شوند، به طور مثال بهاییت و 
بابیت که دارای ظرفیت و ابعاد معنوی هستند را می آورند تا از شریعت عبور کنند.» /905/ پ202/ن



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------


کد خبر :129840 زمان مخابره : ۱۳۹۱/۳/۱۱  - ۱۷ : ۳۷

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پارسانیا:

تعامل اندیشه‌ها التقاط نیست، گزینشی عمل کردن التقاط است
خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: با توجه به آیه«افتؤمنون ببعض و تکفرون ببعض» به همین مسأله التقاط اشاره دارد که از میان احکام اسلام گزینش برخورد می کنند، البته صرف تعامل اندیشه‌ها التقاط نیست بلکه گزینشی عمل کردن التقاط است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام‌و‌المسلمین حمید پارسانیا، در نشست علمی«شهید مطهری و شناسایی جریان‌های التقاطی» صبح امروز با حضور علما، طلاب و فضلا در قم برگزار شد، با اشاره به مفهوم التقاط و تاریخچه التقاط گفت: التقاط از دهه پنجاه در ادبیات ما بکار برده شده است. در حوزه دینی التقاط در آمیختن مفاهیم دینی از منظر فلسفه ها و رویکردهایی که از جهان غرب آمده است. این مفهوم در جایی بکار می رود که در اندیشه اصالتی قائل است.
وی در ادامه افزود: با توجه به آیه«افتؤمنون ببعض و تکفرون ببعض» به همین مسأله التقاط اشاره دارد که از میان احکام اسلام گزینش برخورد می کنند، البته صرف تعامل اندیشه‌ها التقاط نیست بلکه گزینشی عمل کردن التقاط است.
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین پارسانیا با بیان این‌که در جریان پیروزی تفکر سکولار در زمان رضا خان زمینه‌های اجتماعی التقاط شکل می گیرد، اظهار داشت: تشیع با زمینه بسیار طولانی و به صورت اعتقادی در جامعه ایران حضور داشت و اندیشه های مدرن که وارد شده بود باعث جذب عده ای از افراد شد، دو جریان عمده زمان رضا‌خان بود.
وی خاطر نشان کرد: در شرایطی که زمینه التقاط وجود دارد کسانی که عقبه دینی دارند و تحت تأثیر جریان های التقاطی هستند در مرحله اول دل کندن از مسایل دینی در آنها سخت است و در مقابل کسانی که باور به التقاط دارند و هیچ وابستگی دینی هم ندارند، می دانند که اگر بخواهند کاری از پیش ببرند باید مسایل التقاطی را در قالب دین پیش ببرند.
حجت الاسلام پارسا نیا دربخش دیگری از سخنان خود افزود: بعد از مواجهه ما با غرب هیچ گاه جریان التقاط قطع نشد دامنه التقاط در شرایطی که مذهب بروز و ظهور ندارد خیلی کوتاه است.
وی یادآور شد: همان‌طور که جلال آل احمد گفته بود ما به‌واسطه خواندن کتاب های کسروی تمرین بی‌دینی می‌کردیم ولی آنچه که قدرت جذب داشت جریان توده ای بود. شهید مطهری در دهه چهل همگام با امام خمینی(ره) تمام توان خود را برای معرفی مذهب برای حضور در میدان است و هیچ گاه از جریان التقاط در آن دهه سخن نگفت و فقط با مارکسیست صحبت می کرد اما در دهه پنجاه علناً مبارزات خود علیه التقاط را شروع کرد.
حجت الاسلام‌والمسلمین پارسا‌نیا تأکید کرد:در دوران معاصر آنچه که بین شیعه و اهل سنت وجود دارد التقاط نیست بلکه یک بحث منطقی دینی است که در همه اعصار وجود داشته است و در این رابطه کتاب های زیادی هم نوشته شده است اما جریان های التقاطی اگر حرفی از دین هم می زنند دین سکولار را اصل می دانند.
وی در پایان گفت: جریان التقاطی در یک مقطعی با استفاده از گفتمان دینی سعی می کنند با دین سازی وارد عمل شوند، به طور مثال بهاییت و بابیت که دارای ظرفیت و ابعاد معنوی هستند را می آورند تا از شریعت عبور کنند.به طور کلی شهید مطهری بخشی از ظرفیت مذهبی است که توانست در این زمینه فعال شود./905/ پ202/ن
/ پایان خبر /



No comments:

Post a Comment

خوش آمدید

نوای دلنشین